Ekonomide 500 milyar TL’lik e-tehdit

Türkiye perakende ekosistemi, son yıllarda hızlı bir büyüme kaydederken, bu büyüme yurt dışında yerleşik pazaryerlerinin (YYP) tehdidi ile karşı karşıya. Bu platformların haksız rekabetle kontrolsüz büyümesi, Türkiye’nin yerel perakende ekosistemi, cari açığı, üretim gücü ile istihdam ve vergi gelirleri açısından ciddi bir tehdide neden oluyor.

CARİ AÇIĞIN YÜZDE 14’Ü

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) ve Dogma Alares’in raporuna göre, YYP’nin Türkiye’deki yıllık işlem hacmi 2024 yılı sonu itibarıyla 43 milyar liraya ulaştı. Ancak bu rakamın, oluşan maliyetler ve ikame edilen yerli üretimle birlikte 280 milyar liraya kadar katma değer kaybı yarattığı tahmin ediliyor. Rapora göre 2025 yılında toplam işlem hacminin 75 milyar liranın üzerinde olacağı tahmin ediliyor. Bu da yaklaşık 500 milyar liralık bir katma değer demek oluyor.

2024 yılında 1,3 milyar dolar seviyesinde olduğu hesaplanan YYP toplam işlem hacmi, Türkiye’nin 2024 yılında yaklaşık 9,97 milyar dolar olan cari işlemler açığının yüzde 14’ünü meydana getiriyor.

İSTİHDAM BASKI ALTINDA

Türkiye’de bulunan işletmelerin yüzde 99,7’si KOBİ statüsünde ve ihracatın yüzde 55’ini, istihdamın ise yüzde 70’ini bu işletmeler sağlıyor. YYP ise bu işletmelerin ayakta kalmasını ve büyümesini doğrudan tehdit ediyor. Aynı zamanda Türkiye’nin ihracat gücünün belkemiği olan tekstil sektörü başta olmak üzere pek çok yerli üretici bu durumdan zarar görüyor. YYP; ürün tedarikinden pazarlamaya, veri işlemeye kadar birçok süreci Türkiye dışında gerçekleştiriyor. Bunun sonucu olarak da üretim, istihdam, reklam-tanıtım, hizmet satın alma gibi kritik kalemlerde katma değerin çok büyük bir kısmı yurt dışına transfer ediliyor.

TÜKETİCİ TEHLİKEDE

YYP yüksek vergiler, lisans yükümlülükleri ve sıkı denetimlerden muaf olduğu için yerel satıcılar için büyük bir rekabet dezavantajı doğuruyor. Ayrıca bu gibi platformlardan gelen ürünler; TAREKS gibi ürün güvenlik sistemlerine tabi değil ve çocuk oyuncaklarındaki aşırı fitalat gibi insan sağlığına zararlı maddeler denetlenmeden evlerimize ulaşıyor. Hiçbir denetime tabi olmayan reklamların yanıltıcı fiyat bilgileriyle tüketiciyi kandırmasının yanısıra YYP, Türkiye’deki tüketici davranışlarını, alışveriş verilerini ve pazara dair stratejik bilgileri Türkiye dışına çıkarıyor. Bu da hem kişisel veri güvenliğini hem de ekonomik bağımsızlığı zedeliyor.

TEHLİKENİN BOYUTU

-43 milyar TL (yaklaşık): YYP’nin 2024 Türkiye satış hacmi
-280 milyar TL’lik ikame değer: Denetimsiz ürünler, zararına reklam ve indirimlerle 2024’te yerli perakende ekosistemindeki katma değer kaybı
-20 milyon: YYP’nin Türkiye’deki mobil indirme sayısı – 2024’ün en çok indirilen uygulaması
-9,3 milyon aktif kullanıcı: YYP’nin Türkiye’deki tahmini kullanıcı tabanı. Türkiye’de satış yapan en büyük 3. pazaryeri.
-2,08 milyon ton CO₂: YYP iş modelinin hava taşımacılığı kaynaklı yıllık karbon salınımı (450.000 aracın yıllık salınımına eşdeğer)

Related Posts

SoftBank’tan Intel’e 2 milyar dolarlık yatırım

Firmalardan yapılan ortak duyuruda, SoftBank Intel’in adi hisse senetleri için hisse başına 23 dolar ödeyeceği ifade edildi. SoftBank’ın Intel’in adi hisse senetlerine 2 milyar dolarlık yatırım yapmasına dair anlaşmanın imzalandığı aktarılan …

Google’a 55 milyon dolar ceza

Avustralya Rekabet ve Tüketici Komisyonu (ACCC), Google’a ülkedeki rekabeti engellediği gerekçesiyle 55 milyon Avustralya Doları (35,8 milyon dolar) ceza kesti.

Kolombiya ekonomisi beklentilerin altında kaldı

Kolombiya’nın Gayrisafi Yurtiçi Hasılası (GSYH), 2025’in ikinci çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2,1 oranında arttı. Bu oran, bir önceki çeyrekte kaydedilen yüzde 2,7’lik büyümenin gerisinde kalarak son iki yılın en hızlı genişleme …

Elektrikli araç sarjı yapan şirketlere milyonlarca liralık ceza

Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK), elektrikli araç şarj sektöründe önemli bir adım attı. Kurum, tüketicilere güncel ve doğru fiyat bilgisi sunmadığı gerekçesiyle 3 şirkete toplamda 24 milyon 684 bin TL idari para cezası kesti.

Yılın ilk sekiz ayında 994 şirket konkordato talep ederek geçen yılın toplamını yüzde 73 aştı!

Yılın ilk sekiz ayında 994 şirket konkordato talep ederek geçen yılın toplamını yüzde 73 aştı!

Akenerji Yılın İlk Yarısında 592 Milyon TL FAVÖK Açıkladı

Akenerji, 2023’ün ilk altı ayında 9,6 milyar TL satış geliri ve 592 milyon TL FAVÖK elde etti.